Podkast
4/4/2022
Pressure

Så og si alle har en podkast nå om dagen. Podkaster har eksplodert i popularitet de siste årene, særlig under pandemien, og har for mange blitt den nye radioen.

Ifølge Den store podrapporten, en rapport laget av Norstat, NRK, Bauer Media og Schibsted, publisert i mai 2021, kjenner 91 % av befolkningen til podkast. 17 % lytter daglig. Selv om man har tilgang til podkaster fra hele verden, er så mye som 84 % av de podkastene som lyttes til i Norge produsert på norsk.  

Ikke bare har flere av de politiske partiene lansert sine podkaster, med vekslende hell, men også mediehusenes kommentatoravdelinger har hyppig frekvens på politisk podkastinnhold.

Vi i Kruse Larsen og Pressure bistår flere av våre kunder med å produsere podkast og har selv vår egen podkast om norsk politikk, Podkast uten portefølje.

Vi ser at podkast kan være et effektivt kommunikasjonsgrep som kan gi svært gode resultater. Her har man et godt utgangspunkt for å levere et budskap, fortelle en historie eller forklare hvorfor noe er som det er. På egne premisser og med god tid.

Har din virksomhet vurdert å starte en podkast? Det kan være lett å trå feil når du er ny i podkastverden. Her er syv vanlige podkastfeller – og hvordan du unngår å tråkke i dem:  

Felle 1: Podkasten din er ikke lenger aktuell ved publisering

Har det skjedd noe i nyhetsbildet av substansiell karakter siden innspillingen av episoden din? Selv om det kan være fristende å legge ut episoden slik den står - du har jo tross alt brukt tid på det - så anbefaler vi at du ikke gjør det. Noen har til og med valgt å legge på en ny avslutning på podkasten, hvor de korrigerer seg selv. I våre øyne er det en dårlig løsning.  

Spill inn en ny episode eller dropp publisering om innholdet ditt allerede før publisering er gammelt nytt.  

Med det sagt: En av podkastmediumets største styrker er god levetid. Nesten 50 prosent av alle nedlastede podkastepisoder er eldre enn én måned. Det kan derfor være fornuftig å vurdere om podkasten skal være dagsaktuell, eller ha mer tidløst innhold som ikke blir utdatert med det første.

Felle 2: Podkasten din er spilt inn på et møterom

Du kan ikke forvente at noen ønsker å bruke 30 til 60 minutter på å lytte til podkasten din dersom lyden ikke holder mål. Vår anbefaling er å alltid å spille inn podkasten med podkastmikrofoner, og helst i et podkaststudio. Da sikrer du at lyden blir bra og at lytteren opplever podkasten som profesjonell.  

Men god lyd er ikke nok, du må også sørge for at lytteren finner innholdet i podkasten interessant. Men hvordan gjør man det? Finn ut hvem som er målgruppen til podkasten din, og tilpass innholdet deretter. Hvilke andre podkaster lytter målgruppen din til? Hvilke tema er målgruppen din opptatt av? Hvilke gjester appellerer til denne målgruppen? Ved å svare på flere spørsmål som dette vil kunne lage en god og relevant podkast for akkurat de menneskene du ønsker å nå med din podkast.  

Felle 3: Du tror jobben er gjort når du har trykket på publiser-knappen

Du har planlagt episoden, hatt en spennende gjest på besøk og redigert ferdig episoden. Nå ligger den ute på Spotify, Apple Podcast og andre plattformer. Da er det vel bare å lene seg tilbake og vente på at lytterne skal komme strømmende? Dessverre er det sjeldent så enkelt.  

For hvordan skal lytterne vite om podkasten din? Hvordan skal målgruppen(e) få med seg at det har kommet en ny episode? Vår erfaring er at distribusjonen av podkasten er – om ikke like viktig som innholdet – nesten like viktig. For hva er egentlig poenget med å bruke tid og ressurser på innhold ingen får med seg? Som et minimum bør det skrives en pirrende nettsak om episoden. Vil du gira opp litt ekstra, så kan tekstede videosnutter publiseres og distribueres i egnede digitale kanaler.  

Sannsynligheten er stor for at ikke alle potensielle lyttere følger profilene dine i sosiale medier, og vil derfor ikke få med seg podkasten dersom du ikke kjører betalt distribusjon. Gjennom å bruke annonseverktøyene til de ulike sosiale medier-plattformene, bør du målrette innholdet for å sikre at du treffer de rette menneskene.

Sagt på en annen måte: Du må ha en plan for innspillingen, du må ha en plan for distribusjonen og du må annonsere innholdet mot målgruppen din.

Felle 4: Du bruker podkast som internkommunikasjon

... med mindre du lager en intern-podkast. Garderobesnakk og baksnakking av politiske motstandere, kollegaer eller andre tar seg som regel dårlig ut. Mer er det egentlig ikke å si. De som vet, de vet.

Felle 5: Du gir lytteren urealistiske forventninger

Hvis du kjøper én liter melk, så forventer du at innholdet i kartongen er nettopp én liter melk. På samme måte er det viktig at episode- og podkastbeskrivelsen står i stil med innholdet lytteren faktisk får servert. Hvis du i beskrivelsen av podkasten lover innsiktsfulle analyser, ufiltrerte tankerekker uten talepunkter og et gløtt behind the scenes, så er det nettopp det lytteren forventer seg. Da kan du ikke møte opp i studio med talepunktene klare. Sagt på en annen måte: Det funker ikke å lure folk.

Podkastlyttere har vist seg å være både lojale og engasjerte. De fleste abonnerer på podkastene de liker, og får dermed et pushvarsel på telefonen hver gang det kommer en ny episode. Med godt innhold over tid kan podkasten din flyte videre på populariteten, men ekte engasjement og lojale fans forsvinner hvis innholdet de ble lovet ikke står i stil med hva som faktisk kommer ut av øretelefonene.

Felle 6: Du leser opp hele podkasten

Et podkastintervju skal høres ut som en naturlig og god samtale. Det er selvfølgelig viktig at du forbereder podkasten med gode spørsmål, overganger og spalter, men sørg for å ikke lese opp dette som et manus.  

I podkastuniverset gjelder det å bygge opp en relasjon til lytteren. Podkastfolket søker varme relasjoner, og at programlederne viser seg fra sin ekte side. Det handler om å ha lave skuldre, tørre og by på seg selv og ikke være redd for at lytteren skal bli kjent med dere - både personlig og profesjonelt.  

Felle 7: Podkasten din er for generell

Er det ett sted du ikke skal være redd for å dyrke nisjen din, så er det i podkastformatet. Ofte er ikke målet i seg selv flest mulig lyttere, men riktige lyttere. Når man scroller på Facebook, Instagram og TikTok har man brukerens oppmerksomhet i noen sekunder. Får du lytteren inn i podkastepisoden din, så viser våre tall at den store majoriteten faktisk lytter til hele episoden din. Og folk lytter stort sett alene og har fokus på budskapet du presenterer.  

Er podkasten for generell blir konkurransen tilsvarende stor. Tør du og borre deg litt ned i nisjene, så er sannsynligheten for at lytterne kommer til nettopp din podkasten større.

Hvor er podkastmarkedet i Norge på vei?

Nå er flere podkaster på vei bak betalingsmur. Schibsteds populære podkaster Aftenpodden, Gievær og gjengen og andre har meldt at de blir eksklusive på PodMe-plattformen, og utfordreren Podimo flytter mange av landets mest lyttede podkaster, som tidligere har vært tilgjengelig for alle, over til egne abonnementsbaserte tjenester. Tiden vil vise om lojale podkastlyttere kommer til å følge med over for å ikke gå glipp av favorittpodkastene sine.  

Uavhengig av betalingsplattformenes suksess, er det ingen tvil om dette skaper et mulighetsrom for alle som har lyst til å lage podkast i tiden fremover. Med flere og flere podkaster bak betalingsmur åpnes det et nytt felt for godt, gratis innhold. Med andre ord – det er ikke for sent å kaste seg på podkastbølgen!

Har du eller din bedrift eller organisasjon lyst til å lage podkast?

Vi kan hjelpe med alt fra konseptutvikling til produksjon! Du kan også leie vårt toppmoderne podkaststudio i våre lokaler i Inkognitogata 1 midt i Oslo sentrum. Les mer her.