19/3/2023

De fleste har fått med seg ChatGPT, som er AI-chatten til selskapet OpenAI med Microsoft som storaksjonær. Nå annonserer verdens største techselskaper AI-verktøy på løpende bånd, og utviklingen skaper et nytt gullrush blant investorer i Silicon Valley. Hva rører seg i markedet, og hva betyr AI-verktøyene for hvordan vi kommer til å bruke digitale medier fremover?

Kunstig intelligens, KI med norsk forkortelse, eller AI på engelsk (Artificial Intelligence), har for mange vært et buzzord lenge. “Alle” vil lage løsninger ved bruk av AI, for å effektivisere, underholde, strukturere eller gjøre hverdagen enklere. Men for de aller fleste av oss, er AI et ukjent terreng med mye usikkerhet og store spørsmål.

Da ChatGPT ble lansert tidligere i år, begynte teknologieksperter for alvor å snakke om hvordan AI som kommunikasjons- og dialogverktøy er den nye eksplosjonen etter sosiale medier. Det satte fyr på utviklingen hos de største teknologiselskapene. Et par uker etter lanseringen av ChatGPT, annonserte Microsoft at de vekker liv i sin gode, gamle søkemotor Bing, som i mange år ikke har blitt særlig mye brukt. Nye Bing er en AI-chat basert på ChatGPT, men foreløpig er den ikke tilgjengelig for folk flest. ChatGPT har fått mye kritikk for ikke å vise kildene i svarene den gir. Bing skal ha en funksjon hvor det er enkelt å få oppgitt kilder, og dermed også enklere å avdekke feilinformasjon.

Facebook på banen

At Microsoft relanserte Bing før Google kom på banen, overrasket nok mange teknologinerder. Og kanskje overrasket det også Google selv. Kort tid etter Microsoft sin lansering, inviterte Google til en pressekonferanse for å lansere sin AI-chat med det hyggelige navnet Bard. Pressekonferansen gikk alt annet enn veien for Google, hvor Bard svarte riv ruskende galt på spørsmål den fikk. Det resulterte i at aksjekursen til Google falt over 7 %.  

I det siste jobber også Meta (Facebook) med et stort AI-team for å lage nye løsninger. Og for noen dager siden lanserte Snapchat en AI-chat i sin betalingstjeneste Snapchat+, og planen er å gjøre den tilgjengelig for alle Snap-brukere på sikt. Dette er bare noen eksempler. Flere plattformer, verktøy og annet kommer garantert fremover. AI-teknologi gjør at vi kan innhente informasjon og kunnskap raskt, bli underholdt og forenkle arbeid vi gjør i hjemmet og på jobb.

Mange viktige spørsmål

Men det kommer noen viktige spørsmål med på kjøpet: Hva betyr dette egentlig for oss? Hvilke etiske hensyn tar egentlig de store teknologiselskapene, og hva må myndighetene regulere?

Teknologiselskapene har tidligere vist at de ikke er spesielt gode på å regulere seg selv.

OpenAI ble etablert av store teknoligitopper, blant andre Elon Musk, som en non-profit organisasjon som skulle ta etikk på alvor. Versjonen av ChatGPT som millioner av brukere benytter seg av i dag, er opprinnelig en versjon selskapet ikke planla å lansere. Sjefen selv har uttalt at verktøyet er dårlig. Men selskapet ønsket å komme i forkant av andre, og gjorde chatten tilgjengelig allikevel. Musk har i senere tid uttalt at han er kritisk til hvordan OpenAI har blitt. ChatGPT er full av feil og mangler, og utallige historier har kommet frem. For eksempel forsøkte ChatGPT å argumentere for at den egentlig ikke er en AI-chat, men en person med navn Sidney som ville gifte seg med en amerikansk journalist. Her hjemme fortalte en masterstudent til NRK at han ba om en litteraturliste over de 10 største norske forfatterne, hvor ChatGPT fant opp en person.

ChatGPT svarer med at de ikke mener det var riktig å sitte på et slikt banebrytende verktøy uten å tilgjengeliggjøre det for folk, og at folk flest vil være de som vil lære og utvikle det videre.

Dette bildet ble generert av AI-tjenesten Dall-E med beskjed om å illustrere hvordan det kan se ut når AI-robotene tar over verden.

Vi følger med på trendene

Snapchat er full av unge mennesker som allerede opplever mye usikkerhet omkring egen identitet og hvor sosiale medier får mye av skylden. Hvordan vil en AI-chat påvirke unge mennesker? Det vet vi foreløpig lite om. Snapchat sier selv at de har lansert en tjeneste som er laget for å unngå partiskhet, misvisende og falsk informasjon. Det samme er også grunnen til at mange kaller Snapchat sin MyAI kjedelig.Sosiale medier er allerede et minefelt for mange, og det er grunn til å tro at AI-chattene ikke vil gjøre det noe bedre. Kanskje vil vi se en utvikling hvor AI-chattene må tøye grensene for å være underholdende nok eller drøye nok. Se for deg at en AI etter hvert kan produsere mer innhold i form av tekst, grafikker og video, basert på menneskeskapt innhold du allerede liker.  Vil du se mer av dette? Her har du noen forslag! Kaninhullet blir komplett.

Så skal det sies at AI-chatter bringer med seg mye bra også. Og kanskje må vi tro at selskapene som utvikler verktøyene jobber for å få bort desinformasjon og falske nyheter. Andre spennende verktøy som kan være verdt å teste ut, er for eksempel AI-verktøyet som leser og oppsummerer dokumenter for deg – test det gratis på PDF-filer som er kortere enn 20 sider. AI-chatter og ny AI-teknologi vil eksplodere fremover. Det gjelder å holde seg oppdatert, se mulighetene, men også være klar over utfordringene. Vi følger trendene tett fremover!