22/5/2024
Maren Nan Myrseth

AI-hypen holder seg påfallende sterk, og frykten for å ikke holde tritt med en voldsom digital omveltning har bredt seg utover samfunnet. Så hva har vi lært så langt, og er teknologien verdt hypen? Og ikke minst: Hvordan er dette relevant for deg og din bedrift?  

Intet mindre enn ett og et halvt år etter demokratiseringen av generativ AI så er kunstig intelligens på alles agenda. Samfunnsinnflytelsen er uten sidestykke. I Norge har vi fått en digitaliseringsminister er på plass, AI Act (EU-forordningen om kunstig intelligens) er på dørstokken, egne aviser dedikert til AI-utviklingen har dukket opp og alle bedrifter implementerer “noe med AI” i sine forretningsstrategier. Kappløpet er sponset av milliarder.

Samtidig møter teknologien stadig utfordringer, og det blir tydeligere at den har vesentlige begrensninger. Det er også stor grunn til å være bekymret for de etiske dilemmaene vi må ta stilling til som følge av utviklingen: feilinformasjon, personvern, troverdighet, tillit og transparens. Listen er lang.  

Landskapet for kunstig intelligens er mildt sagt vanskelig å navigere i, og mange av utfordringene har vi aldri stått overfor tidligere.  

Med dette som bakgrunn, har Pressure og Kime utviklet et helt nytt AI-kurs. Usikkerheten i samfunnet understreker behovet for nøktern innsikt og forståelse, noe som er målet med dette kurset. Ettersom utviklingen beveger seg raskt fremover, tar dette kurset sikte på å hjelpe mellomledere, kommunikasjonsfolk, innholdsprodusenter i både privat og offentlig sektor med å navigere i dette komplekse landskapet. Vi har gjort jobben for deg.

Vi inviterer deg som ønsker til å utforske de dyptgående aspektene ved AI-teknologi som påvirker samfunnet på forskjellige måter.  

Vi gir praktiske råd og innsikt for deg som ønsker å navigere i den nye AI-alderen med selvtillit og kompetanse.  

Velkommen til kurset AI: Samfunn, etikk og praksis

Dato: 04.09.24

Deltakeravgift: 3590,-

Sted: Inkognitogata 1, Oslo

Tid: Mer informasjon kommer

Det blir både lunsj, diskusjonsrunder og mingling ila. dagen!

Kurset vil ta deg gjennom:  

  • Nyhetsbildet: Hva snakker vi om?  
    • Alt du trenger å vite om hva mediene setter på agendaen om AI
    • Podkasttips: hvilke podkaster kan man høre på for å holde seg oppdatert?  
    • Kommentatorer og LinkedInprofiler/influensere å følge med på
  • AI-forordningen og etikk
    • Etiske dilemmaer i møte med AI
    • AI-forordningen og reguleringer. Hva innebærer den nye lovgivningen?
    • Hva har dette å si for norsk kontekst?  
    • Hva kan vi gjøre for mer transparens og bedre etikk?
    • Diskusjonsrunde rundt bordet
  • Fra et ledelsesperspektiv: Hvilke AI-prosjekter er verdt å bruke tiden på?  
    • Hvordan jobbe strategisk med AI  
    • Linkedin-Case v/Rolf Aaneland: Hva gjorde vi?  
    • Jobbe med Ai uten å være utvikler
    • I mylderet av muligheter, hvordan bør du angripe mulighetene AI skaper
    • Hvilke eksempler finnes på god og dårlig tilnærming til bruk av AI?
    • Diskusjonsrunde rundt bordet
  • AI-hacks: Hvordan kan man få best utnytte av verktøyene?  
    • En innføring i maskinlæringsmodeller
    • Sånn effektiviserer du arbeidshverdagen med AI  
  • Hvor befinner AI-utviklingen seg nå? Er det en hype eller et uunnværlig verktøy?  
    • Bransjer, AI-bedrifter, forretningsmodeller: Hva kan vi lære av de som er gode på å bruke AI i dag?  
    • Teknologiens begrensninger og muligheter
    • Menneskenes rolle: kan robotene erstatte oss?
    • Diskusjonsrunde rundt bordet

Er du en leder som gjerne vil vite mer om hva alle i utviklingsavdelingen snakker om, eller er du en AI-entusiast som vil vite mer om etikk? Dette kurset er designet for fagpersoner, ledere og alle som er interessert i å forstå og håndtere de komplekse utfordringene som følger med AI-æraen.  

Kurset passer for:  

  • Kommunikasjonsfolk
  • Mellomledere
  • Ledere  
  • Sosiale medier-ansvarlige  
  • Designere  
  • Innholdsprodusenter  
  • Markedsansvarlige  
  • Store og små bedrifter

Det er mulig å få kurset onsite for flere i samme bedrift hvis en ønsker. Da tilpasser vi kurset etter deres behov.  

Meld deg på via skjemaet under (bindende påmelding).

Om AI-teamet som står bak kurset:

Kurset ledes av Pressures egen AI-ekspert, Maren Myrseth. Hun har skrevet master om AIs påvirkning i norske mediehus og demokratiet, holdt flere foredrag om AI, deltatt i debatter og skrevet flere debattinnlegg om temaet. Hun har en master i medier og kommunikasjon fra UiB og har erfaring fra DN, NRK og TV 2. I tillegg har hun jobbet i forskningsprosjekt om visuelle overvåkningsteknologier, VisMedia. Maren tar for tiden en executive master ved Norges Handelshøyskole (NHH) i digitaliseringsledelse.  

I tillegg kommer Leif, husets AI-entusiast og tek-nerd. Han jobber med innholdsproduksjon, alt fra videoproduksjon og animasjon til grafisk design og nettsidebygging, og bruker AI hver dag i det kreative arbeidet. Han har bachelor i utviklingsstudier fra Universitetet i Oslo og grafisk design fra Høyskolen Kristiania.  

Dagen avsluttes med daglig leder for Kime analyse og kommunikasjon, Rolf Ellingsen Aaneland. Han har vært byråleder i ti år, og vært rådgiver for ledere i mange av landets største virksomheter. Aaneland er utdannet siviløkonom fra Norges Handelhøyskole i Bergen.  

Om du har noen spørsmål eller ønsker mer informasjon om kurset kan du kontakte Maren Myrseth på maren.myrseth@pressure.no, eller på tlf: 480 73 051